Spam in je Google Analytics

Wat doen die rare verwijzingen, zoekwoorden, paginanamen, gebeurtenissen met met ‘SEO’, ‘Video’, ‘Buttons’, Keywords, … in mijn rapporten?
Dat zijn spammers. Hun doel: je naar hun website lokken om foute dingen met je computer te doen, of in de hoop dat je iets zou kopen bij hen.

Het is soms zo erg dat sommige accounts al sessies hebben nog voor de Google Analytics code goed en wel op een site geïnstalleerd is.

Er is heel wat te vinden op het Internet, maar ik vond deze artikels het meest compleet: https://ahrefs.com/blog/referral-spam/ en http://www.webanalyticsworld.net/2015/11/remove-pesky-referral-spam-in-google-analytics.html

Maar, in mijn ervaring, dit is het enige wat echt werkt:

Installeer een Hostname filter.

Hoe ga je daarvoor te werk?

  1. Lees het artikel over dataweergavefilters
  2. Bekijk in het rapport Doelgroep / Technologie / Netwerken, met primaire dimensie gewijzigd naar Hostname, welke (sub)domeinen Google Analytics allemaal meet. Idealiter is dat 1 hoofddomein met eventuele subdomeinen, en zie je daarnaast misschien nog wat testservers, of de domeinen van Google Translate, of Google Webcache. Zie je veel (not set), dan kan dat wijzen op een spammer.
  3. Beslis welke hostnames je wil overhouden in de TEST-Dataweergave.
    Zijn er dat meerdere, gebruik dan de reguliere expressie of | .
    Dus stel dat ik e-zen.be en Google Translate zou willen overhouden, dan gebruik ik e-zen.be|translate.google
  4. Stel de hostname filter in via Beheerder
  5. Vergeet niet te verifiëren (dat werkt alleen maar op TEST-Dataweergaves die al een tijdje bestaan).
  6. Activeer de filter, en wacht een paar dagen om het verkeer met filter te kunnen vergelijken met de Dataweergave waar deze filter niet geactiveerd werd.
  7. Indien ok, pas de filter dan toe op de andere dataweergaves (met uitzondering van de dataweergave zonder filters)

Succes!

Nog meer weten?

Revisie mei 2017. Origineel © April 2016 – Béate Vervaecke | e-Zen