Google Analytics Tips

11 juli 2016

Is mijn Google Analytics set-up ok?

Stel, je start ergens bij een bedrijf waar al eeuwen Google Analytics draait, of je hebt net een nieuwe website opgeleverd gekregen, set-up van Google Analytics incluis. Vraag die je je onmiddellijk moet stellen: is de Google Analytics set-up ok, en benadert deze de realiteit zo goed mogelijk? Hier zijn een aantal Google […]
19 april 2016

Wat zijn Kanalen of Kanaalgroeperingen?

Rapport Kanalen bij Acquisitie Onder de rapporten Acquisitie > Overzicht, en bij Acquisitie > Alle verkeer > Kanalen vind je een rapport met een beperkt aantal Kanalen, dat inzicht verschaft in hoe je site gevonden werd. Organic Search: sessies via zoekmachines (o.a. Google, maar ook Bing, Yahoo, …) Referral: sessies die via een link […]
19 april 2016

Online communicatie meten met Google Analytics

Stel, je hebt een banner campagne lopen op verschillende websites, en daarnaast heb je ook een e-mail uitgestuurd om je product aan te kondigen. Onder Acquisitie kan je al een eerste glimp opvangen van welke kanalen en bronnen kwalitatieve bezoeken opleveren. Hoe zie ik nu het succes? Wil je nu het succes […]
15 april 2016

Wordt de zoekbox op mijn site gebruikt?

Hoe de zoekopdrachten op je site meten? Heb je een zoekbox op je site, en zou je graag weten in hoeveel sessies deze gebruikt wordt, en vooral, wat ze dan zoeken? Google Analytics heeft daarvoor het rapport “zoekopdrachten op site” onder Gedrag in de linkerkolom. Staat daar niets in? Geen paniek, mogelijks kan je het […]
15 maart 2016

Waarom heb ik meer/minder kliks dan bezoeken?

Iedereen die met bannering / AdWords / e-mailmarketing bezig is, kent het fenoneem. De rapportering geeft zoveel (unieke) klikken aan, maar Google Analytics zegt iets heel anders. Meestal minder sessies, soms ook meer. 1ste reden? Er worden verschillende meetsystemen gebruikt. Banners, AdWords, e-mailmarketing, … meten hun klikken met redirects via een server, of je nu wel […]
10 maart 2016

Snelkoppelingen besparen tijd

Je zal het al wel gemerkt hebben. Boven bijna elke Google Analytics rapport staat een vakje met snelkoppeling (snelle links). Als je daarop klikt, verschijnt er een venster met de vraag om een naam op te geven. Klik je daarna op ok, dan vind je dat rapport voortaan terug in de linkernavigatie, onder “Snelkoppelingen”. […]