Online communicatie meten met Google Analytics

Stel, je hebt een banner campagne lopen op verschillende websites, en daarnaast heb je ook een e-mail uitgestuurd om je product aan te kondigen.

Onder Acquisitie kan je al een eerste glimp opvangen van welke kanalen en bronnen kwalitatieve bezoeken opleveren.

Hoe zie ik nu het succes?

Wil je nu het succes van je banners en van je uitgestuurde e-mail weten, dan sta je voor een kleine uitdaging:

  • in het kanaal Referral moet je op zoek naar de sites waar je banners op verschenen zijn
  • de sessies die voortkomen uit klikken op je uitgestuurde e-mail worden grotendeels toegewezen aan het kanaal Direct en een klein beetje aan Referral

Lastig niet?

De link leggen tussen sessie en gevoerde online communicatie is nochtans heel eenvoudig

Elke online communicatie bevat een link naar een pagina op je site (=de landingspagina / bestemmingspagina). Dat kan de homepage zijn, of een bestaande pagina of een speciaal gecreëerde landingspagina.

Je kan deze url’s voorzien van Google Analytics campagne parameters (UTM) die automatisch door Google Analytics opgepikt worden en omgezet worden naar bron / medium en daardoor naar het daarbijpassende kanaal.
Hier is een video (8:30) en hier vind je de uitleg in tekst.
Google Analytics spreekt trouwens van ‘Aangepaste Campagnes”

In het kort komt het op het volgende neer:
  • Of ik werk zonder utm-parameters, en dan kiest GA zelf onder welk kanaal een sessie via een klik op een link, terechtkomt.
  • Of ik werk met utm-parameters. De bezoeker komt nog altijd op dezelfde pagina terecht, maar nu zeg ik GA vanwaar de sessie komt.
    utm

Google heeft een url-builder zodat je geen fouten maakt.
Werk je met Chrome, dan is er een handige add-on (Google Analytics URL Builder).

Belangrijk!

  • Als je AdWords en Google Analytics linkt, gebeurt dit alles volledig automatisch
  • De meeste e-mailplatformen hebben ook een automatisch systeem, maar je moet het wel aangeven dat je dit wil gebruiken
  • Gebruik de finale bestemmingspagina en kopieer deze uit de adresbalk. TIK NIET OVER. Een fout is vlug gemaakt.
  • Controleer, zeker als je begint met utm-parameters, of je geen 404 pagina ziet nadat je de url hebt gemaakt
  • Test – zie je dit verkeer in Google Analytics in het Real Time Rapport (in een weergave waar je zelf niet op uitgesloten bent?)
  • Hou bij utm_medium rekening met hoe Google Analytics het rapport Bron / Medium omzet naar het rapport Kanalen.
    Wijk je hier van af, dan zal veel verschijnen in het kanaal (Other). Consulteer alleen de Engelse versie van dit artikel, in de Nederlandse staan fouten.
  • Url is zichtbaar voor je gebruiker!
  • Spaties => verschijnen als + in sommige websites
  • Wees consistent, want hoofdletters en kleine letters zijn verschillend in Google Analytics, en als je de ene keer van display spreekt, en de andere keer van banners, is het moeilijk analyseren

Nog meer weten?

© REVISIE april 2016. ORG juni 2011 Béate Vervaecke | e-Zen