Is mijn Google Analytics set-up ok?

Stel, je start ergens bij een bedrijf waar al eeuwen Google Analytics draait, of je hebt net een nieuwe website opgeleverd gekregen, set-up van Google Analytics incluis.
Vraag die je je onmiddellijk moet stellen: is de Google Analytics set-up ok, en benadert deze de realiteit zo goed mogelijk?

Hier zijn een aantal Google Analytics controles die je kan uitvoeren:

1. Surf rond op je site
1.1 Wijzigt het domein?

Surf op je website, en hou de adresbalk in je browser in de gaten. Ga je over van een www.jesite.be naar bv shop.jesite.be? Of merk je dat je tijdens het surfen overschakelt van www.jesite.be naar www.reclamecampagnevanjesite.be, terwijl het 1 geheel aanvoelt?
Informeer dan of je Google Analytics correct is geïnstalleerd. De correcte installatie is afhankelijk van de gebruikte versie van GA. Bij de meest recente versie, Universal Analytics, is er alleen extra installatie nodig bij meerdere domeinen (cross-domain),

1.2 Hou het URL-pad in de gaten.

Blijft de URL constant als je bv een formulier verzendt, of wanneer je een aantal belangrijke onderdelen aanklikt in de pagina? Heb je URL’s met een hash # in?
Indien ja, ga dan op zoek in de rapporten Gedrag / Site-inhoud / Alle pagina’s of bij Gedrag / Gebeurtenissen of je die acties tegenkomt.
Indien niet, dan zijn er verschillende manieren om die andere pagina of speciale acties toch te meten.
Meet de stappen in een formulier.
Gebruik event-tracking voor meten van interacties op een pagina zonder dat de url refresht of wijzigt.

1.3 Check op iFrames

Vraag aan de websitebouwer of er iFrames voorkomen in je site die inhoud van een andere site tonen, en of de GA installatie daar rekening mee heeft gehouden. Lees wat er moet gebeuren om die iFrame installatie in orde te brengen, en schat in wat de gevolgen zijn als je dat niet doet (soms valt dat heel goed mee).

2. Check volgende rapporten

Werd er al wat data verzameld, dan kunnen volgende rapporten een aanwijzing zijn dat er iets verkeerd loopt in je site:

2.1 Rapport Doelgroep / Technologie / Netwerk

Surf naar het rapport Doelgroep / Technologie / Netwerk. Dit rapport geeft je een ovezicht van alle namen van de netwerken die naar je site hebben gesurft. Je zal daar de grote kleppers tegenkomen zoals Belgacom, Telenet, …, maar ook de namen van netwerken van bedrijven (hmmmm interessant, zeker in een BtoB-omgeving, maar begin niet rond te bellen met “ik heb gezien dat”!).
Als je echter ook de naam van het netwerk van je eigen bedrijf tegenkomt, sluit die dan via het gebruik van filters uit.

2.2 Rapport Doelgroep / Technologie / Netwerk – primaire dimensie Hostnaam

Blijf op het rapport Doelgroep / Technologie / Netwerk en kies als Primaire dimensie Hostnaam ipv Serviceprovider. Dit rapport geeft alle domeinen waarop jouw GA-code werd uitgevoerd.

Als het goed is, dan mag je daar alleen jouw site zien staan en wat bezoeken op de sites webcache.googleusercontent.com en translate.googleusercontent.com.
De eerste is de cache van je site die je kan opvragen wanneer je iets zoekt op Google, de 2de is de “google site” die jouw site vertaalt (op vraag van de bezoeker).

Zie je in je rapport zowel de www als de niet-www versie van je site staan, check dan met diegene die je website beheert of 1 van de 2 domeinen geredirected kan worden naar de andere (meestal de niet-www naar de www, maar omgekeerd kan ook).

Zie je daar nog andere van jouw domeinen staan, dan:

    • Check welke domeinen eigenlijk verwijzen naar testomgevingen en sluit deze uit via het gebruik van filters.
    • Is het de bedoeling dat de overige domeinen in dat ene profiel gemeten worden? Indien ja, is er dan gekozen voor een correcte GA installatie m.b.t. domeinen ?
      Indien neen, stel dan een structuur op op basis van dit help-artikel.
    • Soms zal je daar sites zien instaan met forex of onleesbare domeinnamen in. Dat zijn spammers die hopen om je aandacht te trekken. Enige manier om deze te lijf te gaan is om te werken met een filter die alleen de gewenste hostnamen bevat. (Let op met filters – test deze altijd eerst een een test-weergave).
2.3 Rapport Inhoud / Site Inhoud / Alle pagina’s

Bekijk over een periode van bv 3 maanden, en controleer het aantal lijnen (1 lijn = 1 paginanaam).
Heb je veel meer lijnen dan het aantal beschikbare pagina’s? Mogelijks zorgen toegevoegde parameters of je zoekfunctie bv. voor deze extra lijnen. Je kan deze URL queryparameters uitsluiten, maar denk vooraf goed na of je analyses op deze parameters wil maken. Kopieer desnoods een weergave waar je alle parameters laat staan voor analyses.

Controleer ook voor welke populaire pagina’s er een groot verschil (100% of meer) is tussen de Paginaweergaves en de Unieke paginaweergaves. Zijn dat pagina’s die belangrijk zijn in het navigatieproces, dan is dat normaal. In het andere geval kan die wijzen op problemen met de pagina, of op het feit dat de url niet uniek is gemaakt per interactie.

2.4 Rapport Inhoud / Site Inhoud / Gedetailleerd inhoudsrapport

Ga naar het rapport Inhoud / Site Inhoud / Gedetailleerd inhoudsrapport.
Dit rapport geeft de paginaweergaves van je site weer, volgens de url-structuur van je site. Mijn site bv. volgt in de url het pad van de sitenavigatie.
Je ziet in je url’s bv. /tips/adwords/, /tips/varia/ en /tips/google-analytics/ en als je op het overzicht van tips verderklikt, dan krijg je bv. /tips/adwords/starten-met-adwords/
Navigeer door dit rapport, en controleer of er geen belangrijke delen ontbreken, en welke type pagina’s onterecht gemeten worden (doordat bv het interne verkeer niet is uitgesloten – ook dat kan je terug oplossen met extra filters op het profiel).

2.5 Rapport Verkeersbronnen / Bronnen / Verwijzingen

Surf naar het rapport Verkeersbronnen / Bronnen / Verwijzingen, en check hoeveel procent van de bezoeken afkomstig is van je eigen site. Indien dat meer dan 1 à 2 procent is, dan wijst dat meestal op een fout tegen de installatie van (sub)domeinen, maar andere oorzaken zijn mogelijk.

2.6 Surf rond, en controleer je gedrag in het Real Time rapport

Surf wat rond, en volg je surfgedrag in het Real Time Rapport. Wat wordt gerapporteerd bij Pagina’s en bij Gebeurtenissen, en wat niet (heb je veel sessies, dan maak je best een dataweergave aan die alleen jouw IP-adres omvat).

3. Check de instellingen bij beheerder
3.1 Staat de dataweergave in de correcte tijdszone?

Omdat de sessies die over middernacht gaan, als 2 sessies geteld worden, kan een verkeerde tijdszone je rijk maken in sessies. Controleer.

3.2 Controleer de reeds gebruikte filters

Vooral de filters die IP-adressen uitsluiten, kunnen na verloop van tijd achterhaald zijn, simpelweg omdat een bedrijf soms van IP verandert, of omdat er een veelgebruikte wifi werd geïnstalleerd, die een ander IP heeft. Check met de verantwoordelijke via hoeveel en welke IP-adressen er vanuit het bedrijf gesurft kan worden en controleer of de filters deze uitsluiten.

Op het startscherm met de verschillende dataweergaves kan je ook makkelijk inschatten of de filters voor het uitsluiten van het interne verkeer nog up-to-date zijn. Als het verschil te klein is tussen de gefilterde en de ongefilterde weergave, dan loopt er mogelijks iets fout.

Nog meer weten?

© Revisie juli 2016 – oorspronkelijk december 2012 – Béate Vervaecke | e-Zen