Hoe offline communicatie meten met Google Analytics

Lees zeker eerst online communicatie meten in Google Analytics. 

De effecten van offline communicatie kan je op volgende manieren terugvinden in Google Analytics:

 

1. Automatisch: duidelijk zichtbaar in je webstatistieken:

Je merkt een duidelijke stijging van het aantal sessies nadat je je offline communicatie gestart hebt. Deze stijging is bovendien dankzij de stijging in het directe verkeer, en het verkeer dat via zoekmachines je merknaam, sitenaam, … heeft ingetikt (deze landen op de homepage).

 

2. Gedetailleerd: je hebt utm-campagneparameters toegepast

Je hebt speciale “vanity” url’s aangemaakt, en in je offline communicatie meegedeeld. Als iemand deze intikt, dan wordt die via een 301 server side redirect naar de juiste pagina van je site gebracht, en voorzien van Google Analytics utm-parameters.

In de Google Analytics rapporten kan je dan nagaan welke campagne, medium en bron voor de bezoeken hebben gezorgd.

Een voorbeeld:
Stel dat je 1 campagne hebt lopen met 3 communicatiekanalen (=medium en een bron)

  1. een direct mail, via de post
  2. een advertentie in het blad Inside en Datanews
  3. een reclamecampagne op KanaalZ

Deze campagne laat je landen op de bestaande pagina www.e-zen.be/google-analytics/overzicht/ van je site.

Je kan natuurlijk bij de start van de campagne gaan zie hoeveel keer deze pagina de startpagina voor het bezoek aan je site was, en vergelijken met de periode na de start van je campagne, en dan houdt je taak hier op.

Wil je echter weten of KanaalZ beter scoort dan Inside, dan zal je toch 15 minuten werk extra moeten investeren.

 

Hoe kan je dit nu meten?

1. Maak Vanity Urls aan
Elk communicatiekanaal vermeldt een “niet-werkende” pagina-url of zelfs een volledig nieuwe domeinnaam (vanity urls) in de advertentie.
Kies deze doordacht: ze zijn makkelijk te onthouden en in te tikken, commercieel, en scheppen geen verwarring met vroegere acties.

Voorbeeld, in mijn offline communicatie zou ik volgende url’s communiceren (je kiest die pagina-url’s geheel vrij, je hoeft niet met de naam van de bron te werken zoals de voorbeelden hieronder):

a. Direct mail: www.e-zen.be/dm
b. Advertentie in Inside: www.e-zen.be/inside
c. Advertentie in Datanews: www.e-zen.be/datanews
d. Reclame op KanaalZ: www.e-zen.be/kanaalz

 

2. Vanity Urls redirecten naar echte pagina met utm-parameters
Elke url hierboven opgesomd, krijgt een “301 server side redirect” naar de echte pagina www.e-zen.be/google-analytics/overzicht/
Om nu te weten hoeveel keer elke speciale url is ingetikt, voorzie je de url van de echte landingspagina van de Google Analytics van campagne parameters (utm).

Deze url’s maak je met behulp van de google analytics url builder aan.  Voorbeeld:
* Campagnenaam: eindj16.
* Bron: briefdec16, inside, datanews, kanaalz
* Medium: dm (van direct mail), print (van printadvertentie) en tv

Deze benamingen zijn volledig vrij te kiezen, maar tip: zorg voor consistentie over de maanden heen.

 

a. De direct mail
De direct mail url www.e-zen.be/dm wordt door de server geredirect naar:
www.e-zen.be/google-analytics/overzicht/?utm_source=briefdec16&utm_medium=dm&utm_campaign=eindj16

* bron: briefdec16
* medium: dm
* campagne: eindj16

 

b. De advertentie in Inside met url www.e-zen.be/inside redirect naar
www.e-zen.be/google-analytics/overzicht/?utm_source=inside&utm_medium=print&utm_campaign=eindj16

* bron: inside
* medium: print
* campagne: eindj16

 

c. De advertentie in Datanews
www.e-zen.be/google-analytics/overzicht/?utm_source=datanews&utm_medium=print&utm_campaign=eindj16″

* bron: datanews
* medium: print
* campagne: eindj16

 

d. De tv-campagne op KanaalZ
www.e-zen.be/google-analytics/overzicht/?utm_source=kanaalz&utm_medium=tv&utm_campaign=eindj16″

* bron: kanaalz
* medium: tv
* campagne: eindj16

 

Vergeet niet om vooraf de redirect te testen.

Als je deze 4 goed uitgevoerd hebt, dan zie je onder Acquisitie > Campagnes, de campagne eindj16, die je dan verder kan dimensioneren op bron en medium.
In de rapporten Kanalen zal dit verschijnen onder het kanaal (Other).

 

Nog meer weten?

 

© REVISIE mei 2017. ORG juni 2011 Béate Vervaecke | e-Zen