Eigen bezoeken uitsluiten

Wanneer je start met Google Analytics, maakt GA automatisch 1 dataweergave aan met de toepasselijke naam Alle Websitegegevens. Deze dataweergave verzamelt alle Analytics gegevens van je website en bevat dus ook jouw eigen bezoeken aan je site, evenals deze van je collega’s, reclamebureau, webbouwer, … Bij analyse van je cijfers kan dat dus flink wat vertekening opleveren. Een dagje testen op een formulier bv. kan alle conversiedoelen in de war schoppen.
Daarom is het aangewezen om meerdere dataweergaves te creëren en je eigen websitebezoeken uit te sluiten.

Maak meerdere dataweergaves aan

Je kan meerdere dataweergaven aanmaken, en per dataweergave filters op toepassen. Dus je werkt wel telkens op dezelfde basisset van gegevens, maar door de filters kunnen de statistieken per weergave verschillen. Hier vind je meer uitleg over account – webproperty – dataweergave en meer uitleg over dataweergavefilters.

Je kan bv dataweergaves aanmaken:

  • per land waar je actief bent
  • met enkel het verkeer van facebook, google, de nieuwsbrieven, …
  • met enkel het verkeer naar een bepaalde rubriek op je site
  • waar je eigen surfgedrag op uitsluit

Een ideale set-up van Google Analytics heeft minstens volgende dataweergaves:
1. Een dataweergave waarin het interne verkeer maximaal is uitgefilterd
2. Een dataweergave om te testen (dus waar het interne verkeer niet is uitgefilterd, en dat dient om nieuwe doelen of filters te testen)
3. Een dataweergave waaruit NIETS werd gefilterd

Stappen te doorlopen voor nieuw opgestarte site:

1. Creëer extra dataweergaves.
Ga naar beheer, kies in de linkerkolom de juiste account, in de middenkolom de juiste property en klik op de dropdown in de rechterkolom, en selecteer ‘nieuwe weergave aanmaken’.

nieuwe weergave

Doorloop de stappen. Geef een duidelijke naam (bv naam site + filtered).

2. Stel filters in (meer uitleg over filters instellen)

Filters

Je kan op verschillende manieren je eigen verkeer filteren:

  1. Heb je een vast IP, of nog beter, ken je ook de naam van het netwerk waarmee je surft, dan maak je een filter aan die of de IP(‘s) uitsluit (gebruik de vooraf gedefinieerde filter) of je gebruikt een aangepaste filter waarbij je de internetprovider uitsluit.
    Als je extra zeker wil zijn, kan je ook beiden uitsluiten.
    Ervaring is dat zelfs een vast IP soms wijzigt, terwijl de netwerknaam slechts zelden wijzigt.
    En let op: sluit niets uit van Proximus, Belgacom of Telenet, tenzij je heel zeker weet dat die omschrijving uniek is voor jouw bedrijf.
  2. Heb je geen vast IP, dan kan je:
    • De cookies voor de website bij jou en je collega’s blokkeren. Weet wel dat bij testen die cookies soms nodig zijn om functionaliteiten van je website te ondersteunen. Wat ik doe is in mijn meest gebruikte browser de cookies blokkeren, en de tests uitvoeren in een andere.
    • Sommige CMS kunnen je websitegedrag blokkeren, maar alleen wanneer je ingelogd bent.
    • Afspreken met de collega’s dat jullie altijd via een url met campagnetagging naar de site zullen surfen, en deze campagne uitsluiten uit een profiel met een aangepast filter, waarbij je campagne selecteert.

Vergeet ook niet om de namen van testservers uit te sluiten (gebruik daarvoor het veld hostname).

Stappen te doorlopen voor een bestaande site:

Hier gaan we een 2 nieuw weergaves creëren (“3. naam website unfiltered” en “2. naam website filtered test”) en met filters werken. De bestaande weergave krijgt de naam “1. naam website filtered”.
We gaan eerst onze filters uitproberen op de test.
Zie je dat dat goed verloopt, dan pas je deze toe op de weergave “1. naam website filtered”.

Omdat ons geheugen ons regelmatig in de steek laat, zullen we ook een annotatie creëren in “1. naam website filtered” (dat is voor als je je binnen een paar maand afvraagt waarom dat websitegedrag zo afwijkt sinds een bepaalde periode).

Ga daarvoor naar eender welk rapport, klik op het kleine lipje in het midden, onderaan de grafiek, en klik op nieuwe annotatie maken. Selecteer de datum en geef je annotatie in. Jouw opmerking is nu voor iedereen met toegang tot deze rapporten zichtbaar.

annotatie

Nog meer weten?

© Revisie maart 2016 – ORG maart 2013 – Béate Vervaecke | e-Zen