Waarom heb ik meer/minder kliks dan bezoeken?

Iedereen die met bannering / AdWords / e-mailmarketing bezig is, kent het fenoneem. De rapportering geeft zoveel (unieke) klikken aan, maar Google Analytics zegt iets heel anders. Meestal minder sessies, soms ook meer.

1ste reden?

Er worden verschillende meetsystemen gebruikt.
Banners, AdWords, e-mailmarketing, … meten hun klikken met redirects via een server, of je nu wel of niet cookies aanvaardt. Google Analytics meet de sessies op basis van cookies.

2de reden?

Je moet rekening houden met hoe Google Analytics een sessie definieert: klik je bv. op een banner, en klik je binnen het half uur nog eens opnieuw, dan zal Google Analytics slechts 1 sessie tellen, terwijl de teller van de klikken op de banner op 2 staat (indien er unieke klikken gerapporteerd wordt, dan blijft deze wel op 1).

Door deze 2 redenen alleen al kan het verschil soms oplopen tot 15%.

3de reden?

Het bezoek is weg voor Google Analytics uitgevoerd kan worden. Dat heb je vooral met banners die toevallig aangeklikt worden (of erger: fraude), al of niet in combinatie met een traag ladende site.
Aan het 1ste kan je weinig doen, tenzij alleen met kwaliteitsvolle netwerken in zee gaan.
Om het 2de op te lossen kan je aantal checks doen:

    1. Controleer of je de meest recente GA-code staan hebt op je site, en of deze op de correcte plaats staat.
    2. Controleer de laadsnelheid van je site. Deze kan je vinden in het rapport Inhoud / Sitesnelheid. Zie je daar belangrijke landingspagina’s staan met laadsnelheden van 4 seconden of hoger, dan kan dat ook een reden zijn.

Oh, en waarom tel ik soms meer bezoeken dan klikken? Lees het hier.

Nog meer weten?

© Revisie maart 2016 – ORG december 2012 – Béate Vervaecke | e-Zen