Favoriete AdWords rapport in Google Analytics

De koppeling van AdWords aan Google Analytics geeft tal van rapporten onder Acquisitie > AdWords. Uiteraard is er per campagne en per advertentiegroep een overzicht van de prestaties. Je kan ook tot op werkelijk ingetikt zoekwoordniveau inzicht verkrijgen in de successen en mislukkingen van je AdWords campagnes.
In het rapport ‘Uiteindelijke url’s’ vind je een overzicht van de meest geklikte bestemmingspagina’s in AdWords.

Toch volstaan die rapporten niet altijd.

  • Wat als je een makkelijk overzicht van de doelen naast elkaar wil?
  • Wat als je het gedrag van een plaatsing wil beoordelen zonder rekening te houden met de advertentiegroep en campagne (soms zitten plaatsingen zo verspreid dat ze stiekem geld eten zonder te renderen)

Daarom hier 2 van mijn favoriete AdWords rapporten in Google Analytics.

Favoriete rapport met doelen naast elkaar

Hier vind je de link naar dit rapport. Klik en volg de instructies op het scherm.
Dit rapport is opgesteld voor doel 1 en doel 2. Door op bewerken bovenaan te klikken kan je een nieuwe tab of statistiekgroep toevoegen met nog andere doelen.

Screenshot GA Rapport AdWords conversies

Google Analytics rapport met AdWords conversies en kosten

De structuur van het Google Analytics rapport is:

  • Campagnenaam – doorklik naar advertentiegroep en zoekwoord en zoekopdracht mogelijk
  • Sessies
  • Klikken: vergelijk dit met de sessies. Dit geeft je onmiddellijk een idee of je veel klikken hebt die geen sessie worden, of omgekeerd, dat je veel terugkerende gebruikers hebt.
    Veel meer klikken dan sessies, kan wijzen op laadtijdproblemen van de site, of meetproblemen met Google Analytics. Het kan ook het gevolg zijn van onbewuste klikken.
  • Kosten: van de AdWords campagne. Mogelijks staat er in jouw interface een dollarteken, maar het is wel degelijk het bedrag in euro (of de munteenheid van je AdWords account)
  • % nieuwe sessies is belangrijk omwille van de “toewijzen van verkeersbronnen bij terugkerende sessies” regel. Dit is ook de reden waarom je soms veel meer sessies dan klikken hebt.
  • Pagina’s/ sessie en Gem. tijdsduur geven extra inzicht in websitegedrag (indien het conversiepercentage onvoldoende zekerheid geeft). Stel dat iemand lang op de site blijft, maar bijna niet converteert, dan bestaat de mogelijkheid dat ze op andere manier zullen converteren.
  • Van Doel 1 en Doel 2 zijn het conversiepercentage en de absolute aantallen vermeld

En voilà, nu kan je gerichter je AdWords campagnes vergelijken, en eventueel bijsturen. Belangrijk: zorg dat je voldoende data hebt voor deze bijsturingen. Conclusies trekken op 50 bezoeken kan gevaarlijk zijn.

Favoriete rapport Plaatsingsdomein

Dat rapport kan je hier downloaden. Het rapport groepeert alle plaatsingsdomeinen, onafhankelijk van de campagne waarin ze verschijnen. Zo kan je beter beoordelen of een plaatsing goed converteert. Dit rapport heeft uiteraard alleen maar zin als je binnen AdWords gebruik maakt van de advertentiemogelijkheden op het Google Display Netwerk.
Een nadeel aan dit rapport is dat je geen zicht krijgt op de klikken of de kosten van de plaatsing. Op dit moment bevat Google Analytics die informatie niet.

plaatsingsrapport

 

 

 

 

 

 

Tips:

  • Werk met Snelle Links om snel toegang tot je favorieten rapporten te krijgen.
  • Vergelijk ook regelmatig AdWords met de prestaties van de andere kanalen, via het kanalenrapport. Maar wees alert: het kanaal Paid Search kan meer bevatten dan alleen AdWords. En heb je banners lopen via AdWords, dan vind je die terug onder het kanaal Display.

Nog meer weten?

© mei 2012 – Revisie juli 2016   Béate Vervaecke | e-Zen