Goede CTR AdWords

Een veelgestelde vraag bij AdWords: wat is een goede CTR?
Deze is spijtig genoeg niet rechtlijnig te beantwoorden.

De CTR is afhankelijk van aantal factoren, o.a. waar je advertentie verschijnt:

Deze tip gaat over “CTR bij Google zoeken”.
In het geval van Google zelf spelen 2 factoren een rol:

  • Zijn het merknaam zoekwoorden?
  • Welke positie neem je in?

Zonder wetenschappelijk onderzoek verricht te hebben, gewoon, op basis van mijn 7 jaar ervaring, zijn dit mijn indicatieve CTR’s.

Merknaam: minstens 25%.
Als je merkt dat je Franstalige campagne opmerkelijk hoger scoort dan de Nederlandstalige (of omgekeerd), dan betekent dat dat Google in de natuurlijke resultaten de verkeerde taal serveert.

Niet merknaamdit hangt af van de positie die je inneemt.
Je kan bovenaan je AdWords rapport verder segmenteren op basis van bv “apparaat“, of “netwerk” en “bovenaan versus overige”.
Als je “bovenaan versus overige” kiest, krijg je een mooi overzicht volgens netwerk en de positie.

AdWords rapport segmenteren

Je AdWords gegevens verder segmenteren

Dit laat je toe om de performantie te beoordelen van de zoekwoorden die verschijnen op Google zoeken.

  • Top 3 (bovenaan): je CTR zou minstens 6% moeten bedragen, anders word je afgestraft met een slechte kwaliteitsscore. Soms kan je overleven met lager, dat hangt dan van de andere factoren af die de kwaliteitsscore bepalen.
  • Top 3 (rechts): hier hangt het af met hoeveel advertenties je daar staat. Dat kan je checken met “advertentievoorbeeld en -diagnose”, te vinden onder het groene tabje “hulpprogramma’s”.
    Sta je daar maar met 1 tot 3 ads, dan is het niet ongewoon dat je CTR zakt tot onder de 0,5%. Anders schommelt het rond de 1%, zelfs voor een toppositie. Eigenlijk is dit een aanwijzing dat dit zoekwoord niet als relevant wordt gezien door Google.
  • Posities 4-6: hier kan je nog CTR halen van 2 – 4%, op voorwaarde dat de top 3 ingevuld is, anders zit je rond de 1%
  • Lagere posities: 0,5% – 2%

Zoals gezegd, dit is niet wetenschappelijk gebaseerd, gewoon op basis van mijn ervaring. Het hangt ook heel sterk af van je merkbekenheid. Bekende merken hebben een voetje voor in CTR.

Per zoekwoord kan je altijd zien hoe tevreden Google van je CTR is. Hoover met je muis over  het tekstballonnetje in de statuskolom, en dan zie je dit verschijnen: dit is de diagnose van de kwaliteitsscore per zoekwoord.

Diagnose individueel zoekwoord

Diagnose individueel zoekwoord

Zie je daar bij verwachte klikfrequentie een rode waarschuwing staan, dan weet je dat je CTR slecht is.
Bij gemiddeld kan je op je lauweren rusten, maar streef naar hoger, want dat zorgt ervoor dat de CPC goedkoper worden, dankzij een betere kwaliteitsscore van je zoekwoord.
Krijg je die rode waarschuwing, dan moet je je afvragen of het woord niet te ver afligt van het product of de dienst die je aanbiedt, en of dat woord niet teveel niet-relevante zoekopdrachten triggert. Zie daarvoor het 3de puntje van deze AdWords tip.

Nog meer weten?

© april 2013 Béate Vervaecke | e-Zen