Bronnen om te starten met AdWords

AdWords, eraan beginnen kan overweldigend zijn… Als je wil kan je dagen, zelfs weken, spenderen met alle beschikbare info op AdWords Support door te nemen.

Deze tips en bronnen helpen je op weg (maar deze zijn zeker niet exhaustief – blijven bijleren is de boodschap).

1. Bekijk je site, en kies de landingspagina’s voor je zoekwoorden. In veel gevallen is je homepage niet geschikt!
Bekijk deze pagina’s met de ogen van iemand die jouw merk, jouw site niet kent. Voldoen deze pagina’s? Wekken ze vertrouwen, en nodigen ze uit tot verdere actie?

2. Ken de netwerken
Weet dat AdWords 2 grote netwerken heeft:

Het zoeknetwerk (met zoekpartners als onderdeel). In essentie komt het voor België neer op google.be. Vink je de zoekpartners aan, dan wordt je ad ook getoond in bv Google Maps, maar ook op sites van derden die Google zoekpartner zijn (meestal omdat ze Google zoeken aanbieden op hun site, maar dat is niet altijd zo).

Het Google Display Netwerk: dit is een netwerk van websites groot en klein die “Ads by Google” voeren.

Tip: als je een campagne opstart binnen AdWords, zijn beide netwerken aangevinkt. Eigenlijk is dat niet ok, want beiden zijn fundamenteel verschillend in gedrag en in beoordeling van cijfers. Kies dus voor 1 netwerk per campagne.

3. Weet hoe elk netwerk werkt
Het zoeknetwerk werkt via zoekwoorden die je opgeeft waarop je wil verschijnen als iemand daarop zoekt. Bij die zoekwoorden hoort een advertentietekst. Je verschijnt in een online veiling waar in real time bepaald wordt wie welke positie krijgt op basis van de kwaliteitsscore van je zoekwoord en je maximum CPC.

Het Google Display Netwerk laat diverse manieren van targetten toe.

4. Praktisch – Zoeknetwerk

Start je verkenning met volgende tools:

De tool voor Advertentievoorbeeld en -diagnose  laat je toe Google te simuleren, waardoor je kan nagaan wie van je concurrenten verschijnt op de zoekwoorden die je in gedachten hebt.

  • Verschijnen al je concurrenten: prima zoekwoord!
  • Verschijnen er weinig ads of bijna niemand: meestal geen goed zoekwoord.
  • Verschijnen er ads, maar hebben die weinig met je product of dienst te maken: idem

Het hulpprogramma voor zoekwoorden laat toe om nieuwe zoekwoorden en het zoekvolume te kennen.
Tip: kies in de linkerkolom de optie [Exact] en “Woordgroep”, op de optie Breed is het volume serieus overschat.
Tip: je kan daar ook je url van je landingspagina ingeven en zien waarmee Google je website associeert. Verschijnt er niets, of irrelevante resultaten, dan is er werk aan de SEO van je site.

Nu kan je aan de slag. Maak een AdWords account, en volg de online instructies bij het opzetten van je eerste AdWords campagne.
Tip: download ook Google AdWords Editor, want vooral bij het clusteren van je zoekwoorden in verschillende advertentiegroepen en campagnes, is de copy/past functie van die Editor gewoonweg onmisbaar.

Lees daarna volgende artikels als ondersteuning bij de set-up van je account:

En het werk is niet gedaan: bijsturen!

Eens je campagne up and running is, kan het bijsturen beginnen.
Bijsturen kan je op 2 niveaus:

1.
Op basis van gegevens in AdWords (een te lage CTR  en slechte kwaliteitsscore van je zoekwoorden is daarbij belangrijk).

Trek een zoektermenrapport om nieuwe woorden te vinden, en ongewenste woorden, of combinaties uitsluiten.

Probeer de kwaliteitsscores op te krikken door:

  • Betere advertentieteksten
  • Ongewenste combinaties met je zoekwoord uitsluiten
  • En wat meest helpt: een betere landingspagina op je site die de interactie met de bezoeken aanmoedigt

2.
Bijsturen kan ook op basis van de bevindingen in Google Analytics. Het kan zijn dat een zoekwoord wel goed presteert in AdWords, maar je bezoeken aanlevert die je site niet aantrekkelijk vinden. Een hoge bouncerate en lage gem. tijd op site zijn daarvoor belangrijke aanwijzingen.
Je kan de landingspagina bijsturen, maar als dat niet helpt (en nadat je eerst een zoektermenrapport bekeken hebt om te zien of bepaalde ongewenste zoekwoorden niet de schuldigen zijn van slecht websitegedrag), kan je de CPC verlagen, of gewoonweg niet meer bieden op het zoekwoord.

5. Praktisch Google Display Netwerk

Er zijn volgende manieren van targetten.
Je wil met je tekst of banner verschijnen op pagina’s:

  • Die bepaalde zoekwoorden bevatten
  • Die over bepaalde onderwerpen gaan
  • Van bepaalde websites (zelfgekozen plaatsingen)
  • Bezocht door bezoekers die in een interessecategorie zijn ondergebracht, onafhankelijk van welke sites deze bezoeken.

Je kan de targetting combineren om heel gericht te gaan (optie targetten en bieden), of je kan alles apart targetten (optie alleen bieden), wat je campagne soms ballistisch laat gaan in budget.

Ga voor goede adteksten en eventueel ook banners.
Vermits je hier mikt op mensen die niet expliciet in zoekmodus zitten, moeten je teksten meer dan in het zoeknetwerk de nieuwsgierigheid prikkelen. Je wil hen nl. laten stoppen met wat ze aan het doen waren, en hen laten klikken op je ad om dan naar je website te gaan.
Heb je banners, dan kan je deze ook tonen in dit netwerk. Deze moeten aan volgende voorwaarden voldoen.

Ook hier is het dan terug bijsturen geblazen.  De relatieve CTR is een heel belangrijk begrip.  Bekijk welke zoekwoorden, onderwerpen en interessecategorieën slecht scoren, en stuur bij door:

  • Betere advertentieteksten
  • Eventueel zoekwoorden, onderwerpen en interessecategoriëen te schrappen
  • Eventueel zelfgekozen plaatsingen te schrappen
  • Eventueel CPC aan te passen
  • Zeker automatische plaatsingen uitsluiten

Nog meer weten?

© april 2013 Béate Vervaecke | e-Zen